Koronasituasjonen i vår kommune nå

Hvilket risikonivå er vi på, hvordan er smittetrykket, og hvordan organiseres vaksineringen i vår kommune nå? Kommunedirektøren orienterte formannskapet om koronasituasjonen i vår kommune, og du kan se hele orienteringen her.

– Situasjonsbildet de siste to ukene viser at vi har opplevd en kraftig økning i smittetall siden slutten av oktober. Det er ikke noe som tilsier at vi skal sette inn akutte tiltak, men vi følger situasjonen tett, sier kommunedirektør Inger Hegna.

Det er gjennomført 12.601 koronatester siden februar 2020. 16 personer er i hjemmeisolasjon, og til sammen har 618 personer testet positivt. Vi går fra nivå 1 til nivå 2 på FHIs risikonivå. I henhold til det nye testregimet overlates nå smittesporing mer til den enkelte. Kommunen legger til rette med å gjøre hjemmetester lett tilgjengelig for både innbyggere og ansatte.

Vaksinering

– Vaksinasjonsdekningen i vår kommune er over 90 prosent, så vi ligger veldig godt an. Vi er i gang med dose 3, og det fortsetter vi med, sier Hegna.

Nå er det satt 24.585 koronavaksiner i kommunen. Vaksinasjonsgraden øker også hos de unge i vår kommune. Her er det aldersgruppen 25-39 som henger litt igjen, hvor antallet vaksinerte ligger på rundt 70 prosent.

• Innbyggere med 1 dose: 12.749
  • Innbyggere med 2 doser: 11.186
  • Innbyggere med dose 3: 325  (innbygger meldt fra lege jfr. anbefaling fra FHI, eller går på medisiner iht. medisinliste fra FHI)

Denne uken blir det vaksinering fra 14.40 – 19.00. Vi øker åpningstidene i november og desember, da det er stor pågang. Timebøkene justeres kontinuerlig ut fra behov.  Drop-in blir da fra 1530-18.

Vaksinetelefonen har nå vært åpen i to uker, og det er stor pågang. Vi bemanner telefonen mandag og tirsdag fra klokken 10 – 14, og onsdager klokken 09 - 18 slik at vi er tilgjengelige for spørsmål, bestilling av timer og flytting av timer etc.

Brev til 65+ ble sendt ut fredag 15. oktober, og det har vært stor pågang på telefon og e-post.

Mer informasjon

Mer informasjon om koronasituasjonen i vår kommune, lokale regler og svar på koronaspørsmål finner du her.

• For å bestille test - ring legevakten 116 117.

Sist endret: 09.11.2021