kart hemnes sentrum

Kommunestyret: Omsorgsboliger på Hemnes

Hva slags omsorgsboliger skal vi ha på Hemnes? Skal vi kjøpe i Vikgården, bygge tunløsning, eller begge deler? Det ble livlig debatt i mandagens kommunestyremøte. Politikerne behandlet i tillegg sak om ungdommens hus i kommunen, og bosetting av flyktninger. Møtet ble filmet, og du kan se det her.

Kommunestyremøtet gikk av stabelen mandag 13. februar, i kommunestyresalen på rådhuset. Saksliste finner du her.

Hvem stemte hva - digital stemmegivning

Nysgjerrig på hvem som stemte hva? Nå kan du se stemmegivningen på skjerm! Velg «Projektor» til høyre under bildet for å se hvem som stemmer hva.

Omsorgsboliger i Vikgården

Kommunestyret behandlet forslag om kjøp av omsorgsboliger på Hemnes. Kommunedirektøren anbefalte at kommunen kjøper inntil åtte leiligheter i Vikgården. Vikgården er et byggeprosjekt over tre etasjer med cirka 20 leiligheter i Hemnes sentrum. Kommunedirektørens presentasjon av saken kan du se her. Velg sak 1/23 i sakslisten til høyre for bildet.

– De som jobber med å bygge her gjør en fantastisk jobb med å utvikle Hemnes, men vi driver ikke boligutvikling, vi driver med omsorg. Vi har snakket om tun, bakkeplan, heldøgnsomsorg, og jeg kan ikke se at noen av disse vil bli oppfylt her, sier Arnfinn Wennemo (KrF).

Kommunen har tidligere skissert en løsning med 16 omsorgsboliger bygget i tunløsning på en tomt i nærheten av sykehjemmet på Hemnes (se figur 1 under). Husbanken, hvor kommunen vil søke til finansiering, mener 16 omsorgsboliger er for høyt på tiltenkt tomt ved sykehjemmet, og vil gi institusjonspreg, samt lite integrering. Politikerne i formannskapet ønsket å gå for både Vikgården og en tunløsning.

– Det å fullfinansiere på usikre kostnadsestimater er risikabelt. Her er prisen gitt, og risikoen er lav. Jeg ønsker også en tunløsning, men vi må stikke fingeren i jorda og se realiteten i øynene, sier Simen Solbakken (H).

Splittet partigrupper

– Det vi skal vedta her i dag er hva vi mener er best eldreomsorg, og hvordan vi skal løse dette på best mulig måte på Hemnes i årene som kommer. Derfor er formannskapets innstilling meget god. Vi får både tunløsning, og vi får leiligheter. sier Tommy Lunnaas (Ap).

Han talte for flertallet i Ap, men ikke alle. Flere partigrupper var splittet i saken, deriblant Arbeiderpartiet. Mindretallet i Arbeiderpartiet sa nei til Vikgården, og ja til 10-12 leiligheter i tunløsning på Hemnes.

– Vi har stor takhøyde i Arbeiderpartiet. Jeg mener forslaget som gir best eldreomsorg er tunløsning. Vi bør bygge 10-12 leiligheter i tunløsning nå, og se på hvordan vi utvider dette i fremtiden, sier Steinar Ottesen (Ap).

Kommunestyret vedtok til slutt å kjøpe 8 omsorgsboliger i Vikgården. Forslaget gikk gjennom med 24 mot 11 stemmer. Det skal i tillegg bygges 8-10 omsorgsboliger i tunløsning ved sykehjemmet.

kart hemnes sentrum

Derfor anbefaler kommunedirektøren å kjøpe omsorgsboliger i Vikgården:
  • Tilbakemeldingen fra Husbanken på tidligere utarbeidet mulighetsstudier med 16 omsorgsboliger for Hemnes, var at antall omsorgsboliger er for høyt på tiltenkt tomt ved sykehjemmet, og vil gi betydelig institusjonspreg, samt lite integrering.
  • Husbanken anbefalte tydelig kommunen å dele prosjektet på to eller flere forskjellige lokasjoner for å ivareta normalisering og integrering av omsorgsboligene på en bedre måte.
  • Ved å kjøpe åtte boliger i Vikgården kan det gi mulighet til å bygge på kommunens tomt med et nedskalert prosjekt på et senere tidspunkt, i henhold til vekst i antall eldre over 80 år.
  • Fordelen med å kjøpe åtte omsorgsboliger i dette prosjektet er at dette sikrer en meget god integrering og normalisering av boligene ved at bygget har en meget sentral beliggenhet i tettstedet. I tillegg gir planløsningen i annen etasje rom for cirka seks leiligheter til det private boligmarkedet. Etasjen har også tegnet inn et fellesareal til sosial møteplass for alle beboerne i bygget.
  • Muligheten for å etablere omsorgsboliger er avhengig av en rask beslutning da byggeprosessen er i rask fremdrift. Det er ikke kjent at det vil bli etablert tilsvarende prosjekter på Hemnes de nærmeste årene, slik at denne muligheten kun er til stede på dette tidspunktet. Kommunedirektøren vurderer dette som en god mulighet.

Hele debatten i kommunestyret kan du se her.

Ungdommens hus

Politikerne behandlet dessuten sak om ungdommens hus. Som en del av prosjektet Ungdom og fritid ble det gjennomført en mulighetsstudie for et ungdommens hus i kommunen. Mulighetsstudien viser at det er behov for en møteplass for ungdom, som strekker seg utover det
fritidsklubbene ivaretar.

Hva politikerne mente om saken kan du se her.

Andre saker

Kommunestyret behandlet i tillegg saker om:

• Forslag til reguleringsplan for Vollahagen, Bjørkelangen
  • Bosetting av flyktninger i 2023
  • Utredning om kommunalmedisinske tjenester
  • Mobilitetsstrategi for Aurskog-Høland kommune
  • Reguleringsplan for Hyttefelt Vortungen

Møtet i sin helhet kan du se her.

Tidligere møter

Aurskog-Høland kommune har et levende demokrati, og kommunestyremøtene direkteoverføres via Kommune-TV.

Mer om politikken i Aurskog-Høland kommune finner du her.

Sist endret: 14.02.2023