Skal stedsnavnet skrives Dolltorp eller Daltorp?

Kartverkets vedtak om at stedsnavnet skal skrives Dolltorp er påklaget. Kartverket skal behandle klagen. Har du en mening om skrivemåten kan du uttale deg til klagesaken.

Kartverket fattet i april 2020 vedtak om skrivemåte for en rekke stedsnavn i Aurskog-Høland. Vedtak om skrivemåten av stedsnavnet Dolltorp / Daltorp (Hemnes) ble etter dette påklaget. Avgjørelsen om skrivemåten av stedsnavnet vil også påvirke skrivemåten av det avledede stedsnavnet Dolltorpfossen / Daltorpfossen.

Kartverket skal nå behandle den mottatte klagen, og har bedt kommunen gjennomføre en lokal høring, se brev fra Statens kartverk.

Eventuelle uttalelser til skrivemåten

Høringsfrist for klagesak for skrivemåten av stedsnavnet Dolltorp/Daltorp er satt til 26.06.2020. Høringssvar sendes til kommunen via eDialog . Alternativt med e-post til postmottak@ahk.no eller post til Aurskog-Høland kommune, Rådhusveien 3, 1940 Bjørkelangen.

Vi ber om at innspillet merkes med «klagesak skrivemåte».

Sist endret: 24.11.2020