Alle trenger ikke lengre en positiv PCR-test

De som har fått tre vaksinedoser eller har fått to doser og gjennomgått infeksjon siste tre måneder, trenger ikke å ta en bekreftende PCR-test. Men dersom du skal ut å reise bør du sjekke hvilke krav som stilles i landet du skal til. De nye reglene for testing og isolasjon finner du her.

Fra 24. januar gjelder nye anbefalinger fra nasjonale myndigheter. Alle trenger ikke lenger å ta en bekreftende PCR-test etter å ha tatt en selvtest som er positivt. Bakgrunnen for endringene er at sterkt økende smitte utfordrer kommunenes testkapasitet. Dersom du har testet positivt på en koronatest skal du i isolasjon. Dette gjelder både barn og voksne.

Personer som har tatt tre doser vaksine eller har tatt to doser og gjennomgått koronainfeksjon siste tre måneder skal slippe å ta en bekreftende PCR-test. Dette betyr altså at når disse personene tester positivt på selvtest, trenger de ikke å ta en PCR-test.

Hvis dette gjelder deg, kan du regne den positive selvtesten som et sikkert svar og følge reglene for isolasjon.

Det er frivillig å bekrefte en positiv selvtest på teststasjon. Følgende personer trenger ikke å ta bekreftende PCR-test:

Hvem bør ta en PCR-test?

Følgende personer kan ha behov for bekreftende PCR-test eller bekreftende antigen hurtigtest til profesjonelt bruk:

• Barn under 16 år som er uvaksinerte eller delvaksinerte, for medisinsk vurdering av behov for flere vaksinedoser.
  • Uvaksinerte, delvaksinerte og grunnvaksinerte personer uten oppfriskningsdose som har behov for koronasertifikat.
  • Personer som er syke og søker helsehjelp og hvor bekreftelse har konsekvens for diagnostikk, differensialdiagnostikk og behandling, bør ta en PCR-test.
  • Merk at en positiv selvtest, som ikke er bekreftet med en PCR-stest, ikke registreres på helsenorge.no. Den vil derfor ikke vises i koronasertifikatet. Dersom du skal ut å reise må du sjekke hvilke regler som gjelder for deg.

Du kan bestille time til PCR-test her.

Personer som har tatt tre doser vaksine eller har tatt to doser og gjennomgått koronainfeksjon siste tre måneder skal slippe å ta en bekreftende pcr-test. Dette betyr altså at når disse personene tester positivt på selvtest, trenger de ikke å ta en PCR-test.

Det er samtidig ønskelig at de benytter seg av de kommunale løsningene for registrering av selvtester.

Det gjør du her: Registrer koronatest.

For denne gruppen vil endringen ikke ha noen betydning for status i koronasertifikatet, fordi de allerede er å anse som fullvaksinerte.

PCR-test ved reise

Dersom du skal ut å reise er det viktig å sette seg inn i hva som gjelder for det stedet du skal til, og hva som kreves for å komme inn i Norge igjen. Lenke til side om reise.

Hvem trenger IKKE å ta en PCR-test?

• Personer som har fått oppfriskningsdose (dose 3).
  • Personer som har fått 2 doser koronavaksine og deretter gjennomgått covid-19 i løpet av de siste 3 månedene.

Hvis dette gjelder deg, kan du regne den positive selvtesten som et sikkert svar og følge reglene for isolasjon.

Har du symptomer, ta en selvtest

Helsedirektoratet anbefaler at alle med symptomer på covid-19 tar en selvtest. Alle som tester positivt på selvtest skal i isolasjon i seks døgn og selv informere nærkontakter. Informasjon om isolasjon på helsenorge.no

Registrering av positivt resultat på selvtest

• Hvis du får positivt resultat på selvtest (testen viser at du har covid-19) ber vi om at du registrerer det.
  • For at vi skal holde oversikt over smittesituasjonen, er det viktig at flest mulig registrerer positivt testresultat.
  • Det gjør du her: Registrer koronatest.

Om selvtester og sikkerhet

• Positive resultater av selvtester er meget sikre. Hvis testen viser at du er smittet, kan du regne med at det er riktig.
  • Det er ingen smittvernfaglig grunn til å ta en ny test for å bekrefte positivt resultat av en selvtest.

Forfatter: Alette Eldøy

Sist endret: 09.02.2022