Ekstraordinært formannskapsmøte: Kommunale koronaregler

Tirsdag er det kalt inn til ekstraordinært møte i formannskapet. Politikerne skal gjøre en ny vurdering av lokale koronaregler i Aurskog-Høland kommune. Møtet direkteoverføres via Kommune-TV, slik at du kan følge sakene live. Se hele møtet her!

Formannskapsmøtet går av stabelen tirsdag 19. januar. Møtet starter klokken 16.00. Møteinnkalling og sakspapirer finner du her. Ordfører, kommunedirektør og politisk sekretær sitter på rådhuset, mens resten av formannskapsmedlemmene deltar digitalt, via Teams.

Vurderer koronaforskrift

Formannskapet fastsatte forskrift om forebygging av koronasmitte i Aurskog-Høland kommune første gang 30. september i år, og har siden da hatt jevnlig revidering av lokal forskrift. Siste versjon ble vedtatt 5. januar, og skulle i utgangspunktet vurderes på nytt 18. januar. Dette ble utsatt med en dag, i påvente av at nye nasjonale retningslinjer som var varslet 18. januar.

For å beholde kontrollen på smittespredningen opprettholder regjeringen et forhøyet nasjonalt tiltaksnivå, men med noen lettelser, spesielt for barn og unge. Ungdomsskoler og videregående nedjusteres fra rødt til gult. Det nasjonale skjenkeforbudet videreføres inntil videre. Anbefalingen om digital undervisning på universiteter og høyskoler videreføres. Barn og unge under 20 år kan trene og delta på fritidsaktiviteter som normalt, både ute og inne. De kan også unntas fra anbefalingen om 1 meters avstand, når det er nødvendig for å drive med aktiviteten. Men kamper, cuper og stevner må fortsatt utsettes. For voksne videreføres anbefalingen om ikke å drive organisert aktivitet innendørs. Utendørs kan voksne trene, dersom det er mulig å holde god avstand.

Regjeringen anbefaler at sosial kontakt begrenses, og at folk ikke har flere enn fem gjester i tillegg til husstanden. Anbefalingen om å unngå reising innenlands og utenlands videreføres.

Tirsdag 19. januar samles formannskapet i Aurskog-Høland for å vurdere om kommunen skal gjøre endringer i de lokale koronareglene. Du kan se hele møtet live her.

Lokale koronaregler

De lokale koronareglene gjelder blant annet munnbind, hjemmekontor, sosiale sammenkomster og arrangementer.

Mer informasjon om koronasituasjonen i vår kommune finner du her.

Sist endret: 19.01.2021