Valg: Dette stemte Aurskog-Høland

Resultatet fra årets kommunestyre- og fylkestingsvalg er nå klart. Her finner du tallene for Aurskog-Høland. Hvilket parti gjorde det best i vår kommune? Ett av våre tettsteder skilte seg ut med størst fremmøteprosent, og to skilte seg ut med største parti. Hvor mange stemte, hvilket parti ble størst på Hemnes, og hva stemte de i Aurskog? Svarene får du her.

Her finner du oversikten over valgresultatene fra kommunestyre- og fylkestingsvalget i Aurskog-Høland kommune. 57,8 prosent av dem som hadde stemmerett i vår kommune har stemt. Nasjonalt endte valgdeltakelsen på 62,2 prosent. Rømskog stemmekrets hadde størst fremmøte, med 72,9 prosent.

Ap største parti

Arbeiderpartiet ble det største partiet i vår kommune, med 36,8 prosent av stemmene, fulgt av Fremskrittspartiet, som tok 19,3 prosent av stemmene. Senterpartiet fulgte hakk i hel på 18,6 prosent, med Høyre på fjerdeplass med 10,6 prosent. KrF endte på 5,6 prosent, SV på 3,3 prosent, og det samme gjorde Rødt, 3,3 prosent. Venstre fikk 1,3 prosent av stemmene i kommunen vår, mens . MDG endte på 1,1 prosent.

Det var forskjell på tettstedene. Arbeiderpartiet ble største parti i alle våre tettsteder, med unntak av Hemnes og Rømskog, hvor Senterpartiet ble største parti.

Trykk på bildene under for å få større oppløsning.

stemmer ahk2023.PNG

Valgresultatet i antall stemmer i Aurskog-Høland kommune. Grafikk: valgresultat.no.

mandaterahk2023.PNG

Valgresultatet i mandater i kommunestyret i Aurskog-Høland kommune. Grafikk: valgresultat.no.

Resultatene

Her ser du resultatene fordelt på tettstedene våre.

Aursmoen

Fremmøteprosent: 58,2 prosent.