kulturyring i drammen

Stolte finalister gratulerer Lillestrøm

Denne våren har Aurskog-Høland, Skien og Lillestrøm kommune vært med i finalen om å bli årets kulturkommune. På tirsdag ble det avgjort at det var Lillestrøm kommune som fikk tildelt tittelen årets kulturkommune 2023.

kulturyring i drammen

STOLTE: Ordfører Gudbrand Kvaal og kommunalsjef for kultur og medvirkning Anne Kirsti Johnsen er stolte av å være med i finalen.

– Vi gratulerer Lillestrøm med seieren! Og selv er vi veldig glade for å komme til finalen. Det er en stor anerkjennelse og noe alle som bidrar i kulturlivet i Aurskog-Høland kan være veldig stolte av. Det å bli nominert er en seier i seg selv. Det viser at vår brede satsing på kultur til alle er et riktig valg, og at vi må fortsette vårt gode strategiske arbeid, sier Anne Kirsti Johnsen, som er kommunalsjef for kultur og medvirkning.

Prisen ble delt ut 20. juni på «Kulturytring» i Drammen av leder i famile- og kulturkomiteen Grunde Almeland.  Siden 1992 har Norsk kulturforum NOKU delt ut prisen til kommuner som utmerker seg i sitt kulturarbeid. I samarbeid med Norsk kulturforum vil Lillestrøm kommunen nå få nasjonal oppmerksomhet og profilering av sitt kulturarbeid.

En stor takk til frivillige

Kulturytring i drammen

DELTAKERE: Ledere fra kultur og elever fra kulturskolen var med til Drammen.

– Medvirkning, frivillighet og samarbeid er grunnmuren i vårt kulturarbeid. Så denne finaleplassen er en stor takk til alle som arbeider med kultur og til alle lag, foreninger og frivillige som står på for at Aurskog-Høland kommune er et godt sted å leve! Sammen har vi klart å skape noe vi er veldig stolte av, og arbeider for å bevare og styrke hver eneste dag - et begeistret fellesskap, sier Gudbrand Kvaal, ordfører i Aurskog-Høland kommune Det var han som presenterte kommunen i finalen, mens Aurskog-Høland dansekompani opptrådde med dans.

– Vårt overordna mål er kultur for alle. For å få til dette har vi en politisk vilje til å satse på kultur. Vi har jobbet systematisk med å bygge opp kulturtilbud. Vår kulturstrategi bygger på mening om kulturens verdi i seg selv, sier Kvaal.

Prisutdeling i Drammenkulturyring i Drammen

Juryens begrunnelse for finaleplassen

«Aurskog-Høland er en sterk kandidat fra en relativt liten landkommune. Gjennom organisering, økonomi og planarbeid, viser kommunen en reell og sterk vilje til å satse på kultur – for alle, noe som gjenspeiles i en helhetlig satsing på konkrete aktiviteter og tjenester. Juryen lot seg imponere over et godt tilbud til innbyggerne i en «ny kommune» – der det løpende utviklingsarbeidet er basert på planmessig medvirkning og et blikk for nyskapende tiltak, kreative løsninger og lokalhistoriske verdier. Den nye kulturstrategien 2023-2033 bygger opp under kommunens visjoner, bærekraft og inkludering – og styrker en tydelig holdning til kulturens egenverdi og dens betydning for utvikling av lokalsamfunnet, folkehelse og attraktivitet.

Forfatter: Alette Eldøy

Sist endret: 21.06.2023